BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, December 5, 2009

Mereka Datang Dan Pergi

Hari ini..semua pelajar-pelajar asli balik ke kampung..setelah 5 tahun mereka tinggal di asrama..setelah selesai mereka menjawab soalan SPM..hari terakhir mereka makan di dewan makan..malam terakhir mereka tidur di dorm..itu semua kenangan2 manis yang akan mereka ingat..kenangan mereka yang pernah tinggal di asrama..dan hari terakhir meninggalkan asrama..

Kawan-kawan adalah adik beradik..warden-warden adalah ibu-bapa..itu lah pengganti mereka..yang membezakan pelajar yang tinggal di luar..dengan pelajar yang tinggal di asrama...hubungan dengan kawan2 yang sgt rapat..walaupun sudah bekerja..sudah berkahwin..masih teringat kawan yang tinggal di asrama..tempat bergurau,bergaduh,mengadu masalah (paling banyak psl cinta la), bermain..mcm lagi lah..5 tahun duduk bersama..kenal mana kawan, kenal mana lawan..

Dan sekarang semua itu tinggal kenangan untuk aku..dan selepas ini menjadi kenangan pelajar-pelajar org asli ini..kenangan yang sukar dicari..bukan boleh direka2 atau ditulis2 seperti diari..

"Siapa dapat cam aku kat pic nie mmg hebat"

"No.4 dari kiri..kepala masih botak..skinhead lagi time sekolah nih..haha"

Banyak pengalaman aku bersama pelajar2 ini..paling manis apabila mereka jadi johan Pertandingan Nasyid Karnival Orang Asli Peringkat Negeri Perak..hahaha..serius bangga beb..kita yang latih diorg (walaupun aku bkn reti sgt nasyid2 nih..haha)..itu pon diorg tau aku nih dak S*MKA..terus suruh latih..bedal je lah.hahaha..kalau nak ingat pengalaman pahit mungkin xde..cz aku suka dengan kerja aku skang..walaupun mereka nakal, suka ponteng sekolah,buli2..aku anggap perkara tue adat tinggal di asrama..belajar berdikari..untuk hidup di luar yang penuh cabaran nanti..


Yang pergi pasti ada pengganti..tahun depan..pelajar2 form 1..yang kecik2..berak pon x reti guna mangkuk tandas lagi..

Tapi itu semua tanggungjawab aku..nak mendidik diorg..bukan 2 3 org..tapi 300 lebih pelajar orang asli!

p/s: Dulu aku pernah belajar dari seseorang :

"Bertanggungjawab kepada diri sendiri dulu,
baru kita boleh bertanggungjawab kepada orang lain"

"Jadilah orang yang boleh menyelesaikan masalah,
bukan orang yang suka menimbulkan masalah"

~Tok Selampit Perak~

4 comments:

Cherrie Pie Sweety said...

ha ha..aku dapat jer cam ko yang mana satu...

p/s: teringat hari terakhir kita pas SPM dulu.. tp masa tu ko dah sombong dgn aku yer tak.. ha ha ha

Abg Man Kadiron said...

haha..aku dok belakng skali..xpakai songkok..nmpak kepala je.

p/s:haha..kerek giler.yela kan..ko kan dah berpunya time tue..haha.

Cherrie Pie Sweety said...

ha ha..dah berpunya eh?? tak tak..time tu tgh proses nak menggedix ..fasa2 mengorat kot..aish..kenapa kene cakap psl mamat tu ha ha ha kang epit baca dia marah kang..ayokkk..tatau

rosmah mansor said...

hahahhah.....ko yg kepala dungga kt belakang tu kn man....
penat aku cari....hahahha