BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 27, 2010

Siti Nurhaliza, Ziana Zain dan Hidayah



Hidayah..bkn Nurul Hidayah anak Pak Leman..tapi hidayah dari Allah s.w.t..bila seorang manusia itu mendapat petunjuk daripada Nya..bukan ingin berkhutbah..tapi ingin memperbetulkan diri ini juga..jadi marilah kita sama-sama mengambil iktibar..

Di asrama yang aku jaga sekarang nie ada kira-kira 150 pelajar orang asli yang tidak mempunyai agama..bknnya Kristian, Buddha or agama yang lain..tapi mereka mempunyai kefahaman dan kepercayaan daripada nenek moyang sejak dari zaman dulu lagi..bersewang, menyembah pokok dan semangat hutan, kepercayaan jika berlaku kematian harus berpindah ke tempat lain dan bermacam2 lagi kepercayaan..

Disini pelajar yang Islam diberi penekanan kepada asas Fardhu Ain, kemahiran membaca Al-Quran, Kuliah Maghrib dan bermacam lagi program keagamaan..kadang program keagamaan untuk pelajar orang asli nampak lebih dari program pelajar melayu yang tinggal di asrama sekolah nie..

Aku mmg jenis x pilih kasih bila ada program yang melibatkan antara pelajar asli islam dengan non-islam..sesiapa yang berminat silakan..ade kursus keagamaan kat luar, aku bawak jugak budak2 yang non-islam nie..mula-mula jadi isu jugak..bila ada ustaz-ustaz sini yang bersuara.."baik beri penekanan kepada yang islam saje".."yang islam pon x terjaga, nak bawak yang x islam"..lebih kurang mcm tue lah..

Jadi bermula tahun lepas..sedikit demi sedikit pelajar orang asli yang berminat nak memeluk islam..Alhamdulillah..mereka diberi hidayah dari Allah s.w.t..tahun lepas 3 orang pelajar orang asli lelaki berminat nak masuk islam..yang terbaru, 3 orang pelajar perempuan dari RPS Dala berminat nak memeluk islam..walaupun x sampai 10 orang, tapi aku tetap rasa puas hati..dakwah tanpa paksaan..dengan kerelaan..

Alhamdulillah..majlis berkhatan untuk pelajar orang asli pun dah buat..mula-mula byk jugak halangan bila JHEOA xnak tanda tangan surat kebenaran waris..tapi akhirnya jadi juga..tersenyum je bila tgk muka budak2 pucat nak masuk bilik bedah..

"Cikgu tipu..kata xde orang perempuan. Tue ada nurse perempuan yang tgk..muda pulak"

Hehehe..mcm2 budak2 nie..kdg2 nak tergelak pon ade..

Masa 3 orang budak perempuan yang masuk Islam baru-baru nie..

PTA (Pegawai Tadbir Agama) : Alhamdulillah kamu semua yang menjadi saudara baru Islam..jadi ada apa-apa soalan yang kamu nak tanya x?

Pelajar: Erm ustaz..boleh kami tukar nama x?

PTA : Boleh..cari la nama yang sedap2 dan ada makna..kamu dah pilih nama ke?

Pelajar: Belum...

Seorang cikgu nie mencelah..

"Kalau nak sedap amik la nama Siti Nurhaliza ke..Ziana Zain ke"

Hahahaha..

No comments: