BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, January 27, 2010

Cari Ikan

Dah lama x balik kampung..Teluk Intan..tiba-tiba hari nie rindu la pulak..smlm mak call..mak tanya bila nak balik..dia dah rindu la tue..anak bujang dia nih..hahaha..tggu Raya Cina nie la kot..ingat nak bawak mak jalan2 skali..

Teluk Intan..ada orang biasa dengar,tapi xpernah sampai..tapi aku bangga beb jadi orang Teluk Intan..kat mana ceruk mana aku pegi pon..bila orang tanya. "Asal dari mana?" ..."Sungai Manik, Teluk Intan bang..." mesti ade je tindak balas dari orang yang bertanya tue..

"Wah..Sungai Manik ke?..kulaan nih"

"Oooo..Sg Manik..tempat gengster Orang Melayu dulu nie"

Ah..lebih kurang mcm tue la komen diorg..mana yang tahu sejarah Sg Manik,Teluk Intan nie..dulu pernah skali kat Ipoh..ade road block polis..aku kena tahan..polis tue kerek je mintak I/C n lesen gua..mat-mat rempit lain semua dok tepi kena urine test..aku pon bagi la..nak takut ape semua ade..lagi pun aku bkn isap ganja n dadah nie..tgk je I/C aku terus polis tue tanya..

"Urang Sg Manik rupanyak..kulaan lah nih..ikam bergawik sini kah?" (Orang Sg Manik rupanya..sedara la nih..ko kerja kat sini ke?)

"Ah..bergawik sini"...hehehe..terus polis tue bagi aku jalan..selamat..xbanyak cite nak kena urine..

Sg Manik masa aku kecik-kecik dulu memang best..kalau waktu air surut (orang mengerat padi)..time tue la aku dengan adik2 n kawan2 aku cari ikan..abis baju penuh ngan lumpur..ikan haruan, sepat, puyu,keli..kalo nak cari duit, kitorg pancing belut..jual kat ade pakcik tue..masa air dalam, kitorg wat parit depan umah tue mcm swimming pool..mmg dalam gile la air parit tue..kalau jadi org Sg Manik, xreti berenang tue mmg x sah la taraf penduduk..


(Permandangan Sawah Padi..Lokasi Sg Manik)

Ptg2 aku suka main badminton..main tuju tin ke..main galah panjang..main gasing..itu la kerja aku masa budak2..budak kampung..budak budak zaman sekarang..ptg2 main PS2, lepak cybercafe main online game..darjah 1 pon dah ade handset..

Tapi semua tue aku betul dapat merasa smpai umur 12thn je..pas aku dok hostel..dah mula merantau..aku pun dah xreti nak cari ikan..nak tanam padi..nak main lumpur..hehehe.semua tinggal kenangan je..kdg2 teringin gak nak pijak sawah bila balik tue..tgk budak2 tangkap ikan..teringin gak rasanya nak turun..hahaha..

Ok lah..saje buka kenangan lama..best gak kalau ingat balik..zaman kecik2..xbyk yang kena fikir mcm skang nie..hehe..babai~~




3 comments:

ctfza said...

yaey!! sy dah sampai teluk intan sekali.. thanks to nunun.. kalo bukan sebab nunun tunang.. tak sampai la kt kat sana.. hehe

~~::loveayna::~~ said...

jom blk syg..

Abg Man Kadiron said...

fiza:hehe..dah sampai t.intn ye..best oo jadi org t.intn.hehe..
syg:jom balik kg.. xgaduh nak blk mana..hehe