BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, October 19, 2009

1 Malaysia

Salam 1 Malaysia..

Alhamdulillah..bersyukur kita ke hadrat Allah s.w.t kerana dapat hidup aman dan damai..tanpa peperangan..tanpa rusuhan..tanpa bencana alam yang teruk seperti negara jiran kita..

Hidup bersatu padu antara satu sama lain..Melayu,India,Cina,Orang Asli dan kaum2 lain yang tinggal harmoni di negara Malaysia ini..

Aku sangat menyokong segala program yang telah dilaksanakan oleh kerajaan khusus untuk menyatupadukan masyarakat Malaysia..walaupun terdapat 'suara-suara' luar yang menentang dan tidak berpuas hati terhadap apa yang telah dilaksanakan oleh kerajaan selama ini..tapi janganlah kita masih berfikir cara "mentaliti kelas ke-3"..bertindak mengikut perasaan tanpa melihat buruk dan baik..memberontak kerana terlalu taksub..memperjuangan apa yang dilihat salah kerana terlalu pro terhadap sesuatu..

Aku masih baru..dan masih byk lg yg perlu belajar untuk berpolitik..politik cara orang muda..memandang dan menilai sesuatu itu dengan teliti..tanpa cepat membuat andaian dan mudah terpengaruh..boleh menerima pendapat orang lain..sama ada pembangkang ataupun kerajaan..yang penting, kita tidak bermusuh sesama bangsa Melayu..tidak mudah menghukum orang lain..membuat pilihan yang tepat..mempunyai idea bernas..bkn sembang kosong di kedai kopi..itulah politik orang muda.

Pelancaran Program 1 Malaysia Peringkat Negeri Perak di Stadium Ipoh


Aku antara yang dipertanggungjawabkan untuk menjadi guru pengiring pelajar-pelajar orang asli Daerah Hulu Perak..bukan senang beb nak handle 240 orang pelajar..6 buah bas..Alhamdulillah dengan bantuan guru-guru pengiring yang lain, semuanya selamat pergi dan balik..

* Tunjuk pic skt..muka kepenantan..hahaha..




Walaupun penat..tp semangat cintakan negara itu penting dalam jiwa setiap manusia..termasuk pelajar-pelajar orang asli ini.."Mentaliti Kelas ke-3" harus kita kikis dalam fikiran masyarakat terutamanya bangsa melayu..melihat bangsa melayu bergaduh sesama sendiri,bangsa lain bertepuk tangan di luar..dengki melihat bangsa sendiri maju, bangsa lain pula sentiasa bantu membantu memajukan bangsa sendiri..korang ade mata untuk menilai dan memilih..bak kata Nabil "Lu Pikir la Sendiri"...Assalamulaikum..n.

8 comments:

~~::loveayna::~~ said...

baju putih!! i like..heheh
d(*-*)b

Abg Man Kadiron said...

haha..nanti i pakai caler pink lak..

Cherrie Pie Sweety said...

ko patut jadi PTD instead of aku.. he he he

Abg Man Kadiron said...

haha..PTD ke?insyaAllah..masin mulut ko ana..

leh said...

wah the special tugas kita dah same. the special jage Orang Asli saya pun jaga pelajar Orang Asli. nak kongsi mcmna petua nak bagi pljr Orang Asli tmpt saya jaga kebersihan.mrk suka buat smph tak kira la llki ke prmpuan ke Temiar, ke Semai ke.srnok dpt kongsi mklumat.apa2 pun slmt mju jaya dalam mndidik anak-anak Orang Asli.kena bnyk sabar ya dak.

Abg Man Kadiron said...

org asli nie perlu dipantau setiap hari..mentaliti mereka x sama dgn org melayu..yg dr kecil dah didik dgn adab-adab sopan..cuba rapat dgn mereka..kerana org asli nie pemalu..bila mereka biasa dgn kita..buat mereka hormat kpd kita..biasanya org asli akan dgr kata bila mereka hormat pada seseorg..kira mcm tok batin lah senang..

leh said...

kalu free tuan bleh lwt ke laman blog asrma yg saya jaga sukarelawanasdaf.blogspot.com.mngkin tuan ada idea dan saranan utk kami di sini boleh mnfaatkan.apa2 pun thniah dpt brbkti pada Orang Asal

Abg Man Kadiron said...

insyaAllah..kita boleh berkongsi maklumat.