BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 6, 2009

Kesenangan dan Kesusahan..

"An easy life doesn't teach us anything.
In the end it's learning that matter what we've learned
and how we've grown"


Sawadeeekap..

Bertemu lagi..hehe..ari nie aku nak cite..psl kesenangan dan kesusahan..bagaimana kesenangan selalu membuat kita lupa..dan bagaimana kesusahan mengajar kita untuk berjaya..
Dunia sekarang penuh dengan kemewahan..siapa yang ada kuasa dan harta pasti akan dipuja..siapa yang papa kedana pasti akan dihina..

Kesenangan kadang-kadang membuat mentaliti dan sikap kita menjadi ego, sombong dan memperkecilkan org lain..dan kesusahan membuat kita menjadi rendah diri, takut dan malu untuk bergaul dgn org lain..

Aku selalu bg nasihat pada budak2 asli yang aku jaga..

"Belajar daripada kesusahan..Kalau boleh belajar pandai2..sampai berjaya..Takkan kamu nak jadi mcm datuk n nenek kamu..duduk di dalam hutan..menoreh getah,cari ikan,cari rotan..Kamu semua boleh asalkan berusaha"

Alhamdulillah..ada jugak budak nie nak dgr ckp aku..tahun 2008, sorang budak asli yang aku jaga dpt keputusan cemerlang dlm STPM (CGPA : 3.45)..dan skang dia smbung study di Universiti Malaya..n smpai skang dia still tepon aku mintak nasihat dan brcerita masalah..

Sekarang baru aku tau kenapa Tuhan tempatkan aku di sini..kepuasan yang kita dapat apabila lihat seorang itu berjaya dan bahagia..xdpt dinilai dengan harta benda..

Walaupun kerja aku x "seglamour" kerja pegawai, akauntan, atau artis..tapi kepuasan dlm kita berkerja itu penting..jgn kita jadi hamba kepada duit semata-mata..tp naluri kita kosong seperti seperti robot atau mesin yang menerima arahan sahaja..Aku sgt bersyukur kerana kerja ini telah mengubah hidupku supaya lebih mendekati tuhan..Aku bukannya seorang yang baik,tapi lebih baik dari diriku sebelum ini..


*Doakan kejayaan student PMR sekolah aku..esok diorg exam..

3 comments:

Cherrie Pie Sweety said...

erm.. btulla tu.. behind the cloud, there is always a silver lining :)

Abg Man Kadiron said...

yap..i believe it ana..:)

..::amoifyza::.. said...

yeahhh herman rox!