BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, October 4, 2009

Arsenal FC vs Asli Fc vs AdeBaboon

Adebayor a.ka Adebaboon

Arsenal @ Asli FC

Salam..
Kali nie aku nak cite kat korang..istimewa budak2 asli sekolah aku nih..jeng2 jeng...hehehe..mesti la bola sepak.kalo dalam bahasa jawanye "football"..hahaha..Budak2 asli yang aku jaga nih semuanya kaki bola..pagi main bola..ptg main bola..kalo leh mlm pon nak main bola (dlm dorm)..sampai pecah cermin asrama..mengamuk la aku mlm2 cari sape yang kasi pecah..sorang pun xnak mengaku or cabut lari menyorok dari aku..hampeh punya budak2..

Cite psl bola nie sampai subuh esok pon x abis..yela, aku nie peminat setia bola (EPL)..No.1 Arsenal Fans n Arsene Wenger has been tremendous for Arsenal Football Club..I can't imagine Arsenal without him..hehe..ape aku melalut nie..berbalik pada budak2 asli tadi..

Kalo nak dibandingkan stamina budak2 asli nie dgn budak2 bandar, stamina diorg jauh lebih tinggi..naik turun bukit, masuk keluar hutan, panjat pokok petai, cari rotan n hasil-hasil hutan, cari ikan..semua kerja-kerja susah tuh..dari kecik diorg dah belajar n kena wat..Berbanding dgn budak2 bandar yang skang dah canggih n moden..dok dpn computer, main PS2, mengadap depan TV..xde stamina jika dibandingkan dgn budak2 asli nie..Sebab tue bola sepak negara kita xleh maju berbanding dgn negara lain yang dah brape kali menang World Cup..Budak2 skang terlalu manja dengan "mesin-mesin" yg ade di depan mereka.
Susuk tubuh diorg nie pon lain..walaupun pendek, bdn diorg tegap..kalo sepak sekali, belum tentu jatuh lagi..keras mcm Drogba..Diorg main xkira waktu..tghari panas terik pon diorg sanggup main .. xpyh pakai boot..kaki ayam je...itu la kelebihan budak2 asli nie..kalo budak2 bandar..main 10-15 minit pon dah pancit..(aku pon sama)..

Aku pernah terfikir..kenapa la Arsene Wenger xnak amik orang2 asli nie main..latih dari bawah..youth team..maybe dia xjumpa orang asli nie lagi..or dia belum terfikir lagi nak pergi melancong kat Tasik Banding, Gerik..daripada dia beli player mcm Adebayor a.k.a AdeBaboon yang seperti kacang lupakan kulit..padahal Adebayor tue pon lebih kurang mcm orang asli..cuma dia dok Togo je..
Cuma masalah orang asli nie ialah diorg kurang berfikir masa bermain..xdpt control game bila terima pressure dari pihak lawan..masih malu-malu dan takut-takut walaupun mereka ade skill dan stamina yang tinggi..Cuma semangat diorg pada bola xpernah hilang..
Kelebihan dan kekurangan ada pada setiap individu..tiada manusia yang dilahirkan sempurna..gunakan kelebihan yang kita ada untuk mencapai apa yang kita hajatkan..jatuh dan bangun seseorang itu bergantung pada kebolehan serta semangat yang ada..tidak semestinya kita berada di bawah selama-lamanya...dan...tidak semestinya kita berada di atas selama-lamanya..jatuh dari tempat yang atas pasti lebih sakit..dr kita jatuh dari bawah, sambil pelan-pelan kita naik ke atas..
* pernah berasa susah 3 hari x jumpa nasi...





No comments: